تبلیغات

ترامپ و معمای چین

ترامپ و معمای چین

چگونه ترامپ می‌تواند معمایی چینی را حل کند ؟

نویسنده : گیدون Rachman

۵ آوریل

سخت گرفتن با چین بخش مرکزی برنامه دونالد ترامپ برای " ایجاد دوباره آمریکا " در طول مبارزات انتخاباتی است ، او ادعا کرد که چین " به صنعت آمریکایی تجاوز می‌کند " . از زمان انتخابات ، او و دستیاران ارشد سیاست‌های چینی در مورد تجارت ، کره‌شمالی و دریای جنوبی چین را محکوم کرده‌اند .

این حقایق به تنهایی در اجلاس سران رئیس‌جمهور ترامپ در این هفته با Xi Jinping ، رئیس‌جمهور چین ، بسیار دشوار خواهد بود . این رویارویی با چین نباید به خاطر خودش باشد . خطر واقعی این است که سیاست‌های دولت چین احتمالا ً معکوس خواهند شد ، به موفقیت آمریکا خسارت وارد کرده و امنیت آن را به خطر می‌اندازند ، در حالی که تسریع چین را تسریع می‌کنند .

رویکرد نامنظم اقای ترامپ به مسائل امنیتی ، متحدان آمریکا را می‌ترساند و باعث می‌شود که در صورت روبرو شدن با چین در مقابل کره‌شمالی و یا دریای جنوبی چین ، آن‌ها به احتمال کمتری در کنار ایالات‌متحده بایستند . در عین حال ، حمایت از تولیدات داخلی رئیس‌جمهور با تصمیم خود مبنی بر خروج از قرارداد تجارت مشارکت میان آسیا و اقیانوسیه ، نقش اقتصادی آمریکا در آسیا را کاهش خواهد داد . در نتیجه ، شرکای سنتی آمریکا در منطقه به طور فزاینده‌ای وسوسه خواهند شد تا به جای واشنگتن به پکن نگاه کنند .

مشکل اساسی این است که رویکرد سخت مرد به آسیا به سنی از گذشته تعلق دارد که تسلط اقتصادی و استراتژیک آمریکا بلامنازع بود . افزایش چین توازن قدرت را در منطقه تغییر داده‌است . ایالات‌متحده به کمک متحدان و شرکای تجاری برای مدیریت یک چین شجاع نیاز دارد - سیاست‌های آقای ترامپ تهدید به منحرف کردن آن‌ها می‌کند .

چین در حال حاضر بزرگ‌ترین تولید کننده دنیا ، بزرگ‌ترین صادرکننده و بزرگ‌ترین بازار برای وسایل نقلیه ، تلفن‌های هوشمند و روغن است . صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که چین به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل شده‌است که با قدرت خرید اندازه‌گیری شده‌است . تا آن زمان ، چین به بزرگ‌ترین بازار صادرات برای ۴۳ کشور جهان تبدیل شده‌بود ؛ ایالات‌متحده بزرگ‌ترین بازار برای ۳۲ کشور بود . و امسال آلمان اعلام کرد که چین اکنون بزرگ‌ترین شریک تجاری خود است .

این تغییر قدرت اقتصادی ، فرایندی که من آن را " Easternization " می‌نامم ، نفوذ ژئوپلیتیکی چین را افزایش داده‌است . همه شرکای مهم آمریکا در منطقه آسیا - اقیانوسیه از جمله ژاپن ، استرالیا و کره‌جنوبی ، همچنان به دنبال حفاظت از ایالات‌متحده هستند . اما مهم‌ترین روابط اقتصادی آن‌ها اکنون با چین است . این به پکن نفوذ واقعی می‌دهد ، که دولت وی به طور فزاینده‌ای آماده استفاده از آن است .

برخی از متحدان سنتی آمریکایی نشانه‌هایی از فرار او را نشان می‌دهند . در طی دیدار سال گذشته پکن ، رودریگو Duterte ، رئیس‌جمهور فیلیپین ، " جدایی " از آمریکا و روابط جدیدی با چین را اعلام کرد . مقامات فیلیپینی به وام‌های چین ، سرمایه‌گذاری زیر ساخت‌ها و واردات میوه اشاره کردند تا توضیح دهند که چرا کشور آن‌ها انتقادات خود را از ادعاهای دریایی پکن در دریای جنوب چین تعدیل کرده‌است . همانطور که وزیر دفاع این هفته گفت ، " هر محصولی که تولید می‌کنیم ، آن‌ها خواهند خرید ."

همچنین چین برای استفاده از تهدیدات اقتصادی و دیپلماتیک علیه هم پیمانان آمریکا آمادگی بیشتری دارد . برای اعمال فشار بر سئول نه برای هم‌کاری با استقرار یک سپر antimissile آمریکایی ، پکن به تازگی قراردادهایی با شرکت‌های برجسته کره‌ای را لغو کرده‌است .

حتی استرالیا هم گرما را احساس می‌کند . در سفر اخیر به آنجا ، نخست‌وزیر چین ، لی Keqiang ، به استرالیا هشدار داد که هیچ اختلافی بین آمریکا و چین وجود نداشته باشد - یک مداخله قابل‌توجه ، با توجه به این که استرالیایی‌ها در دو جنگ جهانی و همچنین جنگ‌های کره و ویتنام در کنار آمریکایی‌ها جنگیدند . اما هیچ دولت استرالیا قادر به نادیده گرفتن خواسته‌های پکن ، با توجه به اهمیت چین به عنوان یک شریک تجاری و سرمایه‌گذار نیست . در سال ۲۰۱۵ ، یک شرکت چینی یک اجاره ۱۰۰ ساله را در بندر داروین در ساحل شمالی استرالیا خریداری کرد - تا بهت‌زدگی دولت اوباما را که محل برگزاری یک مرکز آموزشی نیروی دریایی جدید را انتخاب کرده بود.


منبع سایت سربازی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...