تبلیغات

پاتریشیا

پاتریشیا

گزارش جدید استفاده از بمب در یمن توسط سعودی‌ها در یمن

عواقب پس از حمله هوایی به رهبری عربستان‌سعودی در صنعا ، یمن ، روز یکشنبه .

اعتبار

خالد عبدالله / رویترز

تصویر

عواقب حمله هوایی به رهبری عربستان‌سعودی در صنعا ، یمن ، on itCreditKhaled عبدالله / رویترز

نوشته "ریک Gladstone"

۱۴ فوریه ۲۰۱۶

دیده‌بان حقوق بشر ، گزارشی را در روز یکشنبه منتشر کرد که حاکی از آن بود که عربستان‌سعودی ، مهمات خوشه‌ای ساخته‌شده از سوی آمریکا را که توسط پیمان بین‌المللی ، در مناطق غیر نظامی یمن ممنوع شده‌بود ، اخراج کرد و گفت که استفاده از آن‌ها نیز می‌تواند موجب نقض قانون ایالات‌متحده شود .

این گزارش شامل عکس‌هایی از یمن که قصد نشان دادن بقایای مهمات منفجر نشده اما بالقوه سلاح‌های خوشه‌ای آمریکایی را داشتند ، از این قرار بود که آن‌ها از نظر قانونی فاقد استانداردهای قابلیت اطمینان بودند .

در صورت تایید ، این گزارش می‌تواند فشار جدیدی را بر آمریکا برای حمایت از هم‌پیمان خود در یمن در درگیری یمن اعمال کند. آمریکایی‌ها سلاح‌ها و آموزش‌های مجهز به یک ائتلاف تحت رهبری عربستان‌سعودی را به فروش رسانده‌اند که با انتقادات گسترده‌ای از سوی گروه‌های حقوقی علیه شورشیان Houthi در حدود یک سال مبارزه مواجه شده‌است .

استیو گوس ، رئیس دیده‌بان حقوق بشر در دیده‌بان حقوق بشر ، در این گزارش گفت : " عربستان‌سعودی و شرکای ائتلافی آن و همچنین تامین‌کننده آمریکایی آن‌ها آشکارا به استانداردی جهانی توجه می‌کنند که می‌گوید مهمات خوشه‌ای هرگز نباید تحت هر شرایطی مورد استفاده قرار گیرد ."

advertisement

دیده‌بان حقوق بشر و دیگر گروه‌ها قبلا ً عربستان‌سعودی را به استفاده از مهمات خوشه‌ای در یمن از جمله در حمله ۶ ژانویه در صنعا پایتخت کشور متهم کرده و از ایالات‌متحده به عنوان همدست انتقاد کرده‌اند .

در نامه‌ای روز ۱۲ ژانویه به رئیس‌جمهور اوباما ، مگان برک ، مدیر ائتلاف Cluster Munition ، یک گروه خلع‌سلاح ، او را بر آن داشت تا " تقاضا کند که اعضای ائتلاف تحت رهبری عربستان‌سعودی از استفاده از مهمات خوشه‌ای دست بردارند " و گفت که ایالات‌متحده " باید نقش خود در حملات اخیر را بررسی کند ."

سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای در یکشنبه‌شب اعلام کرد : " ما گزارش دیده‌بان حقوق بشر را دیده‌ایم و در حال بررسی آن هستیم . واضح است که ما عمیقا ً نگران گزارش‌هایی مبنی بر آسیب رساندن به شهروندان هستیم و ائتلاف تحت رهبری عربستان‌سعودی را به تحقیق درباره گزارش‌ها آسیب غیر نظامی تشویق کرده‌ایم اما مقامات سعودی دستور استفاده از مهمات خوشه‌ای در یمن را رد کرده‌اند .

مهمات خوشه‌ای حاوی submunitions یا bomblets است که بطور گسترده پراکنده می‌شوند و بی‌هدف کشته می‌شوند. بسیاری از bomblets ها نمی‌توانند منفجر شوند و تهدیدی برای شهروندان محسوب شوند . معاهده سال ۲۰۰۸ این سلاح‌ها را ممنوع اعلام کرد ، اما تامین کنندگان سلاح اصلی از جمله ایالات‌متحده و روسیه آن را امضا نکرده اند .

نسبت به انتقادها ، ایالات‌متحده صادرات مهمات خوشه‌ای را شدیدا ً محدود کرده‌است و به دنبال بهبود فن‌آوری برای به حداقل رساندن آسیب جانبی است . براساس قانون سال ۲۰۰۹ ، تنها مهمات خوشه‌ای با نرخ شکست ۱ درصد یا کم‌تر صادر می‌شود و تنها می‌توانند در مقابل " اهداف نظامی " که به وضوح مشخص شده‌اند مورد استفاده قرار گیرند .

Editors

۱۰ سال است که گرما به چشم نمی‌خورد، و شهر ارباب آن‌ها است.

دولت چگونه برق تولید می‌کند ؟

خیابان لس‌آنجلس فروشندگان غیر قانونی

advertisement

"آقای گوس " گفت : "گزارش دیده‌بان حقوق بشر در مورد آنچه که به عنوان نقض بالقوه این قانون شرح داده شد، براساس شواهدی مبنی بر اینکه یک نوع بمب خوشه‌ای آمریکایی به عربستان‌سعودی فروخته شد ، حداقل دو حمله مورد استفاده قرار گرفت و نرخ شکست را بیش از ۱ درصد افزایش داد " .


منبع سایت سربازی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...