تبلیغات

خلبان

خلبان

ظهور ایران و خروج از تحریم‌ها پس از حمله به سفارت عربستان‌سعودی

تنش‌ها بعد از اعدام روحانیون شیعه

اعدام شیخ نمر نمر - خشم و اعتراضات در بخش‌هایی از جهان اسلام را برانگیخت و منجر به قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان‌سعودی شد .

نویسنده : توماس لئوتارد

۴ ژانویه ۲۰۱۶

تهران - در روز شنبه ، زمانی که یک نفر مامور اعدام یکی از مقامات برجسته شیعه ، شیخ نمر ۹۸ ، مخالف شیعه را قطع کرد، حکومت شیعیان ایران آن را به عنوان یک تحریک عمدی از سوی رقیب منطقه‌ای خود به عمل آورد و از کتاب playbook محبوب خود dusted و خشم hard را در خیابان‌ها رها کرد .

در عرض چند ساعت از اعدام ، وب سایت‌های ملی گرای ایرانی خواستار تظاهرات در مقابل سفارت عربستان‌سعودی در تهران و کنسولگری آن در شهر شرقی ایران شدند . پلیس ، با تعداد زیاد ، به نظر می‌رسید که معترضان خشمگین سفارت را با بمب‌های آتش‌زا به آتش کشیدند ، از نرده‌ها بالا رفتند و بخش‌های دیگر ساختمان را تخریب کردند .

در حال حاضر ، رهبران ایران به طور ناگهانی مجبور به فکر کردن با این که آیا آن‌ها در دست سعودی‌ها بازی می‌کنند یا نه ، خود را درگیر بحران جدیدی می‌دانند ، در زمانی که امیدوار بودند از تحریم‌های بین‌المللی به عنوان یک بازیکن جهانی پذیرفته شده‌باشند . ایران ممکن است با خشم جهانی در اعدام توسط عربستان‌سعودی حرف بزند ، اما در عوض یکبار دیگر خود را به عنوان یک مامور مخفی در منطقه و خارج از کشور مشخص می‌کند .

فاضل Meybodi ، یک روحانی از شهر مقدس قم ، یکی از مراکز اصلی الاهیات شیعیان در جهان ، گفت : " آن‌ها می‌دانستند که ما نمی‌توانیم به روش دیگری نگاه کنیم . این موضوع همه ما را غافلگیر کرد ."

advertisement

پس از حمله سفارت ، عربستان‌سعودی به طور رسمی روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد و بحرین و سودان روز دوشنبه به دنبال آن رفتند . امارات‌متحده‌عربی ، یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری منطقه‌ای ، تصمیم گرفت تا روابط خود را تنزل رتبه دهد .

این حرکت باعث شد قطبی شدن اتحاد سنی - شیعه که منجر به ایجاد هرج و مرج در کشورهای خاور میانه و مانور دادن در خاور میانه شده‌است . و به نظر می‌رسید که آن‌ها فشار زیادی بر ایالات‌متحده و دیگر کشورهای غربی برای انتخاب بین متحدان سعودی خود یا ایرانیان در زمانی که این کشورها با امید به تسهیل جنگ در سوریه با ایران در ارتباط بودند ، قرار دادند .

درست در ماه دسامبر ، وزرای امور خارجه سعودی و سعودی در یک نشست عالیرتبه در نیویورک شرکت کردند تا درباره سوریه صحبت کنند . مذاکرات بین طرفین درگیر در سوریه تحت نظارت یک میانجی سازمان ملل ، استفان de ، قرار است در روز ۲۵ ژانویه در ژنو آغاز شود . پیش از این که چه کسی نماینده دولت سوریه یا گروه‌های مخالف مختلف در حال مبارزه با آن بود ، شفافیت کمی وجود داشت ، و اکنون پس از شکاف دیپلماتیک ، به نظر می‌رسد که سردرگمی بیشتری وجود دارد .

دبیر کل سازمان ملل متحد، بان کی مون ، روز دوشنبه با وزرای امور خارجه عربستان‌سعودی و ایران صحبت کرد و اعدام شیخ نمر و حمله به سفارت در تهران را محکوم کرد . آقای بان کی مون بارها از دو کشور خواسته‌است تا در درگیری‌های منطقه‌ای با هم هم‌کاری کنند - شکاف در روابط ایران - ایران " عمیقا نگران‌کننده " است .

Editors

توضیح اعتیاد به هروئین : چگونه مغز مغز را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد

چگونه شهرها از طریق Fining فقرا پول بدست می‌آورند

یک کسب‌وکار بدون پایان

ایران نامه‌ای به آقای بان ارسال کرد و گفت که " تدابیر لازم ، از جمله افزایش تعداد نیروهای امنیتی " را اتخاذ کرده‌است تا از ماموریت عربستان‌سعودی حفاظت کند و افزود که ۴۰ معترض دستگیر شده‌اند .

advertisement

سفیر عربستان در سازمان ملل متحد بدنبال این است که آیا تنش‌های جدید در گفتگوهای صلح شکننده سوریه و یمن تاثیر منفی خواهد داشت یا خیر " از طرف ما نباید هیچ تاثیری داشته باشد، زیرا ما به تلاش بسیار سخت برای حمایت از تلاش‌های صلح ادامه خواهیم داد . آل - گفت


منبع سایت سربازی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...