تبلیغات

پاتریشیا

پاتریشیا

به حقیقت داستان طولانی‌ترین جنگ ما بگویید

سوزان ای . برنج

نوشته سوزان ای . برنج

۱۴ مارس ۲۰۱۸

اعتبار

Paige ویکرز

تصویر

CreditCreditPaige ویکرز

جنگ تقریبا ً ۱۷ ساله افغانستان ، طولانی‌ترین جنگ در تاریخ ایالات‌متحده ، به میدان نبرد پایان نخواهد داد . این می‌تواند تنها در میز مذاکره حل شود . بنابراین ، ماه گذشته از اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان برای مذاکره با طالبان بدون پیش‌شرط " یک ابتکار خوش‌آمدگویی است . اما این کار با موانع daunting مواجه است .

پیشنهاد آقای غنی در نظر دارد نتیجه‌ای را در نظر بگیرد که در آن طالبان به عنوان یک حزب سیاسی قانونی شناخته شود ، زندانیان آزاد خواهند شد و تحریم‌های سازمان ملل علیه این گروه برداشته خواهد شد . در عوض ، طالبان باید دولت افغانستان را به رسمیت بشناسند و به حاکمیت قانون از جمله حقوق زنان احترام بگذارند .

جیم mattis ، وزیر دفاع ، در یک دیدار غافلگیر کننده از افغانستان در این هفته گفت که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از جناح‌های طالبان به مذاکرات علاقه دارند . طالبان بطور رسمی به پیشنهاد آقای غنی پاسخ نداده اند ، اما در گذشته آن‌ها از مذاکره مستقیم با دولت افغانستان که آن‌ها یک عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکایی را در نظر گرفته‌اند خودداری کرده‌اند . در عوض ، طالبان بر مذاکرات مستقیم با ایالات‌متحده پافشاری کرده‌اند که دولت کابل را به عنوان راهی برای بی‌اعتبار کردن آن منع کرده‌است . ایالات‌متحده از مدت‌ها پیش یک روند صلح به رهبری افغانستان را حمایت کرده‌است که در آن واشنگتن ممکن است نقشی را ایفا کند ، اما در مقابل دولت افغانستان ایستادگی نخواهد کرد .

با فرض اینکه طالبان پیشنهاد آقای غنی را رد می‌کند به موقع پرسیده می‌شود : آیا در افغانستان یک جایگزین برای حضور نظامی نامحدود در افغانستان وجود دارد ؟

advertisement

واقعیت این است که طالبان در یک سوم کشور ، محکم ، کنترل یا رقابت می‌کنند . سهم آن‌ها به کندی رشد می‌کند ، با وجود تلاش‌های مداوم نیروهای افغان و آمریکایی برای تضعیف آن‌ها . موج زودهنگام اوباما به ۱۰۰۰۰۰ سرباز ایالات‌متحده ، به اضافه تزریق ۴۰ هزار سرباز دیگر از سوی کشورهای ناتو ، شکست خورد یا حتی برای همیشه با طالبان مخالفت نکرد .

رئیس‌جمهور باراک اوباما در اواخر حکومت خود ، نیروهای آمریکایی را به زیر ۱۰، ۰۰۰ تن رساند و ماموریت خود را مستقیما ً بر ضد تروریسم ، مبارزه با القاعده و دولت اسلامی متمرکز نمود ، در حالی که تنها آموزش ، مشاوره و کمک به نیروهای افغان در حال مبارزه با طالبان را تامین می‌کرد . او در نهایت دستور حمله مرگبار سال ۲۰۱۶ علیه ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان را داد و این امید که حذف او به شدت طالبان را تضعیف کند . این طور نبود .

سال گذشته ، رئیس‌جمهور ترامپ حملات هوایی آمریکا را شدت بخشید ، حضور زمینی آمریکا را حدود ۵۰ درصد افزایش داد و به فرماندهان خود نزدیک به قدرت آزادی برای مبارزه با طالبان را داد . اما این مساله نیز طالبان را تضعیف نکرده است . در واقع ، تاریخ نشان داده‌است که هیچ تعداد پایدار از نیروهای ناتو توازن نظامی را به اندازه کافی تغییر نخواهند داد تا به پیروزی دولت افغانستان اطمینان حاصل کنند. جنگ افغانستان همچنان یک " بن‌بست eroding " است که در آن طالبان به تدریج با هزینه دولت کابل زمین را به دست می‌آورد .

علی‌رغم تلاش‌های تحسین‌برانگیز آقای غنی ، مذاکرات صلح نامحتمل به نظر می‌رسد . تلاش‌های پی‌درپی در مذاکرات با طالبان به دلایل مختلف شکست‌خورده اند : قدرت تحمل طالبان در میدان نبرد و حمایت از میان برخی از مردم روستایی ؛ اختلافات سیاسی در داخل طالبان که مذاکره کنندگان آن‌ها را فلج کرده‌است ؛ یک دولت ضعیف افغان بر روی حکمت مذاکرات نقش دارد ؛ و نقش duplicitous پاکستان در حمایت از طالبان در حالی که حمایت از طالبان را حفظ می‌کند .

هیچ کدام از این عوامل تغییر نکرده اند . با هیچ چشم‌انداز واقعی برای مذاکرات مثمر ثمر ، ما منتظر طالبان هستیم که خود به خود destruct و یا به دلایل خود تصمیم بگیرند که آن‌ها برای آشتی آماده هستند . در عین حال ، ایالات‌متحده دارای سه گزینه بد است .


منبع سایت سربازی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...